Siirry sisältöön

Tavoitteet antavat palvelulle muodon

Simo Virtanen
Simo Virtanen
Tavoitteet antavat palvelulle muodon

Ollessani vielä varhaisessa vaiheessa suunnittelijan uraani, tiimimme oli kovassa vauhdissa digitalisoimassa oppimisen alalla toimivan asiakkaan liiketoiminnan prosesseja ja suunnittelemassa tätä tarkoitusta varten web-sovellusta. Kun kävimme läpi, mitä tietoja sovelluksen tietokantaan tulisi käyttäjän päästä syöttämään, tokaisin "Tehdään vaan lomake, johon syötetään nuo tiedot ja that's it!". Edelleen seison tämän tokaisun takana. Kaikkiin sovelluksiin syötetään tietoa lomakkeilla ja tietoa tarkastellaan joko taulukoista tai listoista. Tämä on palveluita suunnitellessa se helpoin osuus.

Miten saada palaset paikalleen?

Suunnittelutyön haastavuus syntyy siitä, että mitä syötettävän ja näytettävän tiedon tulisi olla. Mihin syötettävää tietoa käytetään? Millaisessa tilanteessa käyttäjälle näytetään mitäkin tietoa? Suunnitellessa nämä asiat eivät kuitenkaan muodostu itsestään. Näiden määrittelyyn vaaditaan tavoitteita. Kuka on käyttäjä ja mitä heidän tulisi saavuttaa? Miten asian saavuttamisen vaikuttavuutta mitataan? Millaisia vaikutuksia palvelun käytöllä halutaan saada aikaan? Kaikki nämä kysymykset ohjaavat kirkastamaan ajatuksia siitä, miten suunniteltavaa palvelua tulisi voida käyttää. Lomakkeet, taulukot, listat ja näistä koostuvat ominaisuudet on luotu palvelemaan näiden kysymysten kautta selkeytyvää tarkoitusta.

Kuka on käyttäjä ja mitä heidän tulisi saavuttaa? Miten asian saavuttamisen vaikuttavuutta mitataan? Millaisia vaikutuksia palvelun käytöllä halutaan saada aikaan?

Siksi onkin tärkeää kun keskustelet suunnittelijoiden ja kehittäjien kanssa, että sinulla on näkemystä palvelusi käyttäjistä ja tavoitteista. Näin voidaan parhaiten muotoilla ominaisuudet juuri tätä käyttäjäryhmää ja tälle räätälöityjä tarpeita varten ja tukemaan toimintasi tavoitteita. Myös työhön kuluvan ajan arviointi helpottuu kun suunnittelijat ja kehittäjät voivat rajata ominaisuuksien laajuutta tarpeen mukaiseksi. Monikäyttötyökalun rakentaminen kun tulee poikkeuksetta kalliimmaksi kuin tiettyä tarkoitusta varten kehitetty täsmäratkaisu.

Kun siis haet tekijää palvelullesi, kerro haluamiesi ominaisuuksien kohdalla erityisesti tavoitteistasi. Vasta niiden kautta voidaan arvioida parhaiten, miten ominaisuudet ja niistä syntyvä kokonaisuus rakennetaan. Ja tämä auttaa sinua ennen kaikkea palvelemaan palveluasi käyttäviä ihmisiä parhaiten.

Simo Virtanen

Simo Virtanen

Suunnittelija & toimitusjohtaja

simo@sakeus.fi

Sakeus

Kokeneen suunnittelija- ja kehittäjätiimimme erikoisuutena on toteuttaa uusia käyttäjälähtöisiä sovelluksia verkkoon.